hogyan tudsz segiteni

330
 
24.832
előadás
 
néző

A Bohócok a Láthatáron csoport pályázatot hirdet elsősorban fiatal, pályakezdő grafikusoknak új arculat kialakítására


Kiállok érted
projekt során született figyelemfelhívó animáció a prostitúció áldozatává válásról

kattints rá!

 

 

 

Budapest, 2012. október 17.

József Attila Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, 40 néző

A József Attila Általános Iskola (http://www.mester67.hu/) Budapest IX. kerületében, a külső Mester utcában található.

Az iskolába 150 gyerek tanul, évfolyamonként egy-egy osztályban, kivéve a 4. és 7. évfolyamot, ahol két osztály van. Az alsósok száma kb. 40 fő. Az intézményben 43 pedagógus dolgozik. A gyerekek 100%-a cigány. 60%-uk hátrányos, vagy halmozottan hátrányos helyzetű.

A Cirkusz Ödön küldeménye című előadásunkat játszottuk az iskola tornatermében. Az alsósok és tanítóik tornapadokon ülve figyeltek bennünket, kb. negyvenen. Az előadás jó lendülettel indult, amit egy technikai baki rövid időre ugyan kicsit megakasztott, de alapvetően végig sikerült energikusan játszani. Ezt nyilván a gyerekek is érzékelték, s hatalmas lelkesedéssel követték az előadást. Olyannyira, hogy annál a pontnál, amikor önkénteseket hívunk a színpadra, egyszerre mindannyian megrohamoztak bennünket, s végül önkénteseink, és a pedagógusok segítségével sikerült mindenkit visszaültetni a helyére. A műsor után még sokáig búcsúzkodtunk, többen közös fotót kértek.

Miután lesminkeltünk és átöltöztünk, az igazgatóhelyettes úrral, Németh Istvánnal váltottunk néhány szót. Már érkezésünkkor feltűnt, hogy igen nagy a felfordulás a folyosókon, az irodában és a tanári szobában. Most megtudtuk, hogy az épület felét át kellett adniuk a Nevelési Tanácsadónak, így szeptembertől költözködik az iskola, ami igencsak megnehezíti az itt dolgozók munkáját.

Periféria-iskola – így nevezte István az intézményt. Ez azt jelenti, hogy egyrészt külső-Ferencvárosban található, másrészt pedig évről-évre nagy a fluktuáció a diákok között, mintegy 30-50 gyerek vándorol. Ez azzal magyarázható, hogy ősszel, amikor vidéken megszűnnek az alkalmi munkalehetőségek, sok család felköltözik Budapestre, majd tavasszal ismét visszaköltöznek vidékre.

Az iskolában két gyermekvédelmi felelőst alkalmaznak, akik az igazgatóhelyettes elmondása szerint nagyon keményen dolgoznak. Szükség is van a munkájukra, hiszen míg az alsósok szülei csak-csak bejárnak az iskolába, a felsősök szüleivel már nehéz a kapcsolattartás, itt bizony ki kell járni rendszeresen a családokhoz.

Az iskola kiemelten foglalkozik művészeti oktatással. Van drámás és képzős osztály, tanulnak cigány irodalmat – elsősorban a drámaóra keretében és zenét – a kerületi zeneiskolával együttműködve. Az állandó – ez nagyon ritka! – iskolapszichológus pedig szövőkört tart. Kérdésünkre, hogy van-e cigánynyelv-oktatás, azt a választ kaptuk, hogy már többször megpróbálták elindítani a képzést, de nem folytatták, mert nem volt rá igény.

Összességében amellett, hogy sok problémáról, nehézségről hallottunk, alapvetően pozitív élményekkel indultunk el a József Attila Általános Iskolából. Egy tanító néni következő szavai pedig az bizonyítják, hogy a gyerekeknek is sikerült örömet szereznünk: „A bábosok is voltak már itt, az is tetszett nekik, de ekkora ováció még nem volt.”

Gyermek előadásaink

Banyamosoda

Irány Alaszka

2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010

Űr-zűr